onsdag 21. desember 2011

Ostekake med Sitronlokk

Ostekake med sitronlokk

-Denne oppskriften kan fint halveres.

400g Havrekjeks (jeg bruker alltid digestive)
200-250g Smør


2beger Cottage Cheese
3dl Kremfløte
2-3pk sitrongele


Slik gjør du:

*Knus kjeksen godt.
*Smelt smør og bland smøret sammen med kjeksen.
*Putt smør/kjeks massen i en form, og trykk den jevnt utover. Ta gjerne i litt, den skal ikke bli for løs.
*Settes til avkjøling til smøret er stivt (ca 30 min i kjøleskap)

*Lag 1 pk gele, følg oppskriften på pakken og sett den til avkjøling.(skal bli halvstiv)
-Vil du ha en litt sterkere sitronsmak, så halverer du bare mengden med vann. (Det gjør alltid jeg)
*Putt cottage cheese i en bolle og rør kraftig. Denne osten skal piskes glatt.
*Visp kremfløten stiv og bland den sammen med ostemassen.
*Rør den halvstive gele'en inn i ostemassen.
*Hell massen over kjeksbunnen og fordel den jevnt utover.
*Settes kaldt til ostemassen er stiv.

*Lag 1-2 pk gele.
-Mengden kommer ann på hvor tykt lokk du vil ha. Jeg bruker alltid 2 pk med gele, men jeg halverer vannmengden. Dette fordi jeg vil ha mer sitronsmak.
*Avkjøles og helles over den stive ostemassen.
*Settes kaldt til gele'en er stiv.

*Du kan også dandere litt bær/frukt/sjokolade på ostemassen før du heller over gele'en, men skal du ha på sjokolade, så må gele'en være nesten kald.

-Husk: Kiwi og Ananas gjør sånn at gele'en ikke stivner!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar