onsdag 30. november 2011

Sjakkruter (Silkekaker)

Sjakkruter (Silkekaker)


200g Smør
150g Sukker
200g Hvetemel
100g Potetmel
1ts Bakepulver
1ts Vaniljesukker
1ss Kakaopulver




Slik gjør du:


*Rør smør og sukker luftig og lett
*Sikt melsortene,bakepulver og vaniljesukker.
*"Melblandingen" røres inn i "smørblandingen"
*Del deigen i to, og ha kakaopulver i den ene.
*Del hver deig i to,og trill ut fire pølser, ca 2 cm i diameter.
*Legg pølsene sammen,og trykk dem til en firkantet rull.
*Legg pølsen til avkjøling et par timer.
*Skjær rullen i ca 1/2 cm tykke skiver.
*Legges på ei stekeplate med bakepapir.

*200 grader,midt i ovnen i ca 12 minutter. Kjeksen skal bli gyllen i fargen!

6 kommentarer:

  1. Jeg laget noe sånn en gang, for maaaaange år siden. Var vel når jeg var 13-14, eller no. Bodde i hvert fall på Skjetten. De jeg laget tror jeg var hakket mer avanserte, ganske sikker på det var no mandler/nøtter i dem bl.a., og jeg brukte vel en hel dag på å lage det... Men det kan jo også ha vært fordi det var første og siste gang jeg bakte noe på egen hånd. =P

    SvarSlett
  2. Jada, man kan ha en type nøttemasse i om man vil. Jeg personlig syns ikke det er så innmari nødvendig, så derfor tok jeg det ikke med. Det er vel også en litt utradisjonell ingrediens i denne kjeksen :) Disse er veldig lette å lage, så kanskje du skulle prøve? :)

    SvarSlett
  3. Det står ikke at det skal være egg i oppskriften. Selv har jeg aldri brukt egg i sjakkruter, og de blir kjempe gode :)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett